Op punt gezet: vroegtijdig opsporen van borstkanker

Image
Het logo met slogan, ontworpen door Kathleen Buytaert (OCMW) die er een wedstrijd mee won. Ze ontvangt een prijs van 100 euro.
BEVEREN. In de raadzaal van het OCMW werd de sensibiliseringsactie die de gemeente Beveren wil voeren rond het opsporen van borstkanker, voorgesteld. Dat gebeurde door Katia De Busscher van Lolkaal Gezondheids Overleg (LOGO), Schepen van Sociale zaken Dirk Van Esbroeck en OCMW-voorzitter Ann Cools. Zij legden, elk op hun vlak, de juiste klemtonen rond het belang van het tijdig opsporen van borstkanker.

 

Oktober is de internationale maand tegen borstkanker. Ook in Beveren gaat dit niet onopgemerkt voorbij. Borstkanker treft immers nog steeds veel te veel mensen. De Beverse campagne ‘vroegtijdig opsporen van borstkanker’, wil vrouwen van 50 tot en met 69 jaar stimuleren om elke twee jaar een gratis screeningsmammografie te laten nemen. De sensibiliseringscampagne met het bijhorende roze lintje – het symbool tegen borstkanker -  is heel de maand oktober te zien in het Bevers straatbeeld.

 

Katia De Busscher wees op het belang van het tijdig opsporen en deelde ook enkele concrete cijfers mee. Een screeningsmammografie laat toe om borstkanker vroeg op te sporen en dus tijdig te kunnen behandelen. Toch is voor heel wat vrouwen de stap naar dit onderzoek nog te groot. Om hen over de streep te trekken, staan er een hele maand lang heel wat acties op het programma.

 

• In het kader van de Vlaamse gezondheidsdoelstelling verloopt tegen 2012 het Vlaams bevolkingsonderzoek naar borstkanker bij vrouwen van 50 tot en met 69 jaar doelmatiger. Dat houdt in dat voldoende vrouwen deelnemen, dat meer kankers tijdig worden gevonden en dat er zo weinig mogelijk overbodige onderzoeken worden uitgevoerd.

 

• Concreet betekent dit dus dat tegen 2012: 75% van de vrouwen uit de doelgroep deelnemen aan het Vlaams bevolkingsonderzoek; bij vervolgscreening ten minste 30% van de kankers kleiner dan 1 cm zijn en dat minder dan 5% van de deelnemende vrouwen opgeroepen wordt voor een vervolgonderzoek.

 

• Borstkanker is de meest voorkomende kanker bij vrouwen in Vlaanderen. Jaarlijks wordt in Vlaanderen bij meer dan 5000 vrouwen borstkanker ontdekt. 4 vrouwen op 5 overleven de ziekte.

 

• Borstkanker 37%, Dikke darmkanker 14%, Baarmoederkanker 5%, Longkanker 4%, Eierstokkanker 4%, Huidkanker 3%, Baarmoederhalskanker 2%.

 

• Borstkanker voorkomen, kan niet aangezien de oorzaken niet gekend zijn. Vroegtijdig opsporen kan wel, waardoor de kans op genezing stijgt en de behandeling minder ingrijpend is. Er zijn drie methodes om borstkanker vroegtijdig op te sporen: een röntgenfoto van de borsten, het borstzelfonderzoek en het klinisch borstonderzoek door de arts.

 

Image
De drie sprekers die de actie rond borstkanker voorstelden namens OCMW voorzitter Ann Cools, namens LOGO Katia De Busscher en namens de gemeente schepen Dirk Van Esbroeck.
• Het borstonderzoek en het klinisch borstonderzoek zijn voor elke vrouw op elke leeftijd relevant. Doel is dat de vrouw alert is voor mogelijke veranderingen aan haar borsten. Een mammografie - momenteel de meest nauwkeurige en meest succesvolle methode - is meest geschikt voor vrouwen op een latere leeftijd, bij wie het klierweefsel al door veel vetweefsel is vervangen. Het vetweefsel laat röntgenstralen door en is doorschijnend op de röntgenfoto waardoor afwijkingen zichtbaar worden.

 

• Een mammografie is niet echt aangewezen bij jonge vrouwen omdat nog veel melkklierweefsel aanwezig is waardoor eventuele afwijkingen bij hen moeilijk te zien zijn op een mammografie.

 

• Voor vrouwen vanaf 50 jaar wordt aangeraden elke twee jaar een screeningsmammografie te laten nemen. Om vrouwen een duwtje in de rug te geven, loopt sinds juni 2001 het Vlaams Bevolkingsonderzoek naar borstkanker voor vrouwen van 50 tot en met 69 jaar. Zij kunnen elke twee jaar een gratis screeningsmammografie laten uitvoeren bij een mammografische eenheid

 

• Die mammografie is een erkende radiologische dienst die aan geregelde controles onderworpen is zodat de kwaliteit van gewaarborgd is. Ze stuurt foto’s ter controle op naar een Regionaal Screeningscentrum waar ze door een tweede radioloog nog eens beoordeeld worden.

 

• Het is belangrijk dat vrouwen dit elke twee jaar herhalen, om zo een goede opvolging mogelijk te maken. Vrouwen kunnen terecht bij hun huisarts of gynaecoloog voor een voorschrift. Vrouwen die dit niet doen, ontvangen elke twee jaar een persoonlijke uitnodiging vanuit het Regionaal Screeningscentrum Universiteit.

 

• In de screeningsperiode 2002-2003 lieten in Oost-Vlaanderen 29% van de vrouwen een screeningsmammografie nemen. In de screeningsperiode 2004-2005 steeg dit naar 31%.

 

• Het IMA-rapport houdt voor de leeftijdsgroep (50-69 jaar) die een screeningsmammografie kanlaten nemen, ook bij hoeveel vrouwen een mammografie laten nemen buiten het bevolkingsonderzoek, een zogenaamde diagnostische mammografie. Voor 2002- 2003 waren dat 25% diagnostische mammografieën en voor 2004-2005 daalde dit naar 23%.

 

• We zien dus dat meer vrouwen een screeningsmammografie laten nemen en dat het aantal diagnostische mammografieën (buiten het bevolkingsonderzoek) daalt. Wanneer we beide optellen komen we in de periode 2004-2005 aan 54% mammografieën voor Oost-Vlaanderen (58% voor Vlaanderen)  wat sowieso onder de gezondheidsdoelstelling ligt en dus nog onvoldoende is om de sterfte ten gevolge van borstkanker met 30% te laten dalen.

 

• Bij 50 op 1000 vrouwen wordt een afwijkend screeningsresultaat vastgesteld. Dit kan betekenen dat er een goedaardige of kwaadaardige aandoening wordt ontdekt of ook dat de foto niet optimaal werd genomen.

 

• Bij 5 op 1000 vrouwen werd borstkanker vastgesteld. Bij 25% van de vastgestelde borstkankers was de tumor niet groter dan 1 cm, zonder screening bedraagt dit cijfer 16% wat erop wijst dat het bevolkingsonderzoek in staat is om borstkanker in een vroeger en beter te behandelen stadium te ontdekken.

 

• LOGO staat voor Lokaal Gezondheidsoverleg en is een netwerkorganisatie bestaande uit lokale partners. In onze regio is LOGO-Waasland actief. De regio omvat de gemeenten Lochristi, Temse, Beveren, Kruibeke, Stekene, Sint-Gillis-Waas, Sint-Niklaas, Lokeren, Moerbeke en Wachtebeke. Het LOGO heeft als taak te werken rond de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen en rond het thema milieu & gezondheid.

 

• LOGO-Waasland wordt ondersteund door een team van vier personeelsleden. In het kader van het Vlaams Bevolkingsonderzoek naar borstkanker bestaat de taak van het LOGO erin via de LOGO-partners vrouwen te sensibiliseren.

 

Image


Wat doet Beveren?

 

• Schepen Dirk Van Esbroeck met het roze linteje op vestkraag, styelde het Beverse programma voor. Niet minder dan 4.000 folders worden verspreid.

 

• De apothekers dragen het  roze lintje gedurende de maand oktober en plaatsen een affiche met groot roos lint in hun etalage. Zij geven hun klanten de nodige info over het onderwerp.

 

• KSK Beveren en Asterix Kieldrecht dragen de ‘rozelintjes T-shirt’ tijdens de opwarming vóór hun wedstrijden? Voor KSK zal dat zijn op zaterdag 18 oktober voor hun partij tegen KV Oostende. Op zaterdag  25 oktober  doet Asterix Kieldrecht dat ter gelegenheid van hun thuismatch tegen Richa Michelbeke. Op KSK Beveren zal de stadionomroeper ook een tekst voorlezen die aanzet om de mannen op de hoogte te stellen dat ze hun vrouwen best aanzetten om een screeningsmammografie te laten nemen.

 

• Alle OCMW- en gemeentepersoneelsleden dragen het roze lintje en informeren cliënten en burgers hierover.

 

• De huisartsen en artsen van de mammografische éénheden dragen het roze lintje en informeren hun patiënten actief over het vroegtijdig opsporen van borstkanker.

 

• De actie wordt op een serene manier in het straatbeeld gebracht door de medewerking van de lokale handelaars (affiche in de etalage, folders aan de kassa of etalagepop met het roze lintje).

 

• Tijdens een marktactie op dinsdag 14 oktober 2008 krijgen marktbezoekers een geschenkje dat aanleunt bij het thema. De voorbijgangers zullen informatie krijgen. Schepen Van Esbroeck weet dat op de marktdag wel meest vrouwen tussen 50 en 69 komen ‘markten’ en dat is precies de doelgroep.

 

• In het OCMW wordt de inkomhal ingericht in het teken van deze actie. De maatschappelijk werkers van de sociale dienst zullen de bezoekers van het OCMW individueel benaderen over dit onderwerp. Ook in Kinderopvang Windekind wordt de actie naar buiten gebracht.

 

• De slogan voor Beveren is  gegroeid uit 'Sta stil, om je eigen bestwil' maar best werd vervangen door ‘borst’. Deze slogan kwam er via een wedstrijd die werd georganiseerd onder het gemeentepersoneel en het OCMW-personeel. Het was Kathleen Buytaert van het OCMW die werd bekroond omdat ze de beste slogan op papier zette. (verzameld door rolf duchamps)

 

Lees ook:

Presentatrice Ann Lemmens en actrice Veerle Dobbelaere en drie bekende vrouwen uit het verenigingsleven vormen het campagnebeeld van 'Koester ze'.SINT-NIKLAAS. Eén derde van de Vlaamse...

SINT-GILLIS-WAAS. Het gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas levert heel wat inspanningen om haar vrouwelijke bevolking ervan bewust te maken van het gevaar van borstkanker. Oktober is immers de...

Het gemeente- en ocmw-personeel draagt deze maan dit roze lint om vrouwen aan te moedigen een mammografie te laten doen.SINT-GILLIS-WAAS. Oktober is de internationale borstkankermaand. In het hele...

de affiche voor de rozelintjesactieLOKEREN. Onder de naam 'Rozelintjesactie' kondigde OCMW-voorzitter Luc De Block in Lokeren een groots opgezette actie aan voor vroegtijdige opsporing van...

BEVEREN. In oktober besteden de gemeente Beveren, het OCMW, artsen en apothekers extra aandacht aan de strijd tegen borstkanker. De drie vrouwelijke schepenen van de gemeente: Katrien Claus,...

BEVEREN. De drie vrouwelijke schepenen van Beveren, Katrien Claus, An Cools en Heidi Beck, willen vrouwen uit Beveren aanmoedigen om zich te laten screnen op borstkanker. De drie willen daarvoor...