Antwerpse haven opnieuw ‘Best dry bulk port’

ANTWERPEN. De haven van Antwerpen is voor de tweede keer door het vakblad International Bulk Journal verkozen tot ‘Best dry bulk port’. Antwerpen liet de havens van Amsterdam en Hamburg, het Duitse Muller Agri Terminal en het Indiase Krishnapatam Port achter zich. Marc Van Peel en Luc Arnouts, respectievelijk havenschepen en voorzitter en commercieel directeur van het Antwerpse Havenbedrijf, namen de award maandagavond in het Antwerpse Hilton hotel in ontvangst. 

De jury was duidelijk onder de indruk van de volgehouden inspanningen van het Havenbedrijf en de hele havengemeenschap om de weerslag van de crisis op de goederenoverslag in de Antwerpse haven tot een absoluut minimum te beperken. "Deze overwinning bevestigt de veelzijdigheid van onze haven en de topprestatie die neergezet wordt door het krachtige samenspel van de diverse actoren, ditmaal in het segment van de droge bulk", zegt Luc Arnouts van het Havenbedrijf.

Een van de meest in het oog springende verwezenlijkingen van dit jaar was de komst van de ultragrote bulkcarrier MG Courage naar de Antwerpse haven. De MG Courage liep op 18 juli liep de haven binnen met iets minder dan 160.000 ton kolen voor de Duitse markt. Dat schepen met een dergelijke lading de Antwerpse haven vlot kunnen bereiken, is te danken aan de Scheldeverdieping. De Antwerpse haven leverde hiermee het bewijs dat ze niet alleen voor +10.000 TEU schepen optimaal bereikbaar is, maar dat ook tankers en dry bulk carriers met een diepgang van maximum 15,56 meter de haven kunnen bereiken. Het resultaat van deze inspanningen tekent zich duidelijk af in de meest recente overslagcijfers. Kolen en granen lieten opnieuw groeicijfers optekenen.

De toekomst voor het droog massagoed in de Antwerpse haven oogt bovendien veelbelovend. Het Havenbedrijf onderzoekt momentaal samen met Solvay de haalbaarheid van de bouw van een grootschalige biomassacentrale in de haven. Met een maximale capaciteit van 400 Megawatt wordt het niet alleen een belangrijk duurzaam project dat een capaciteit heeft die gelijk is aan het jaarverbruik van 500.000 tot één miljoen gezinnen, het biedt Antwerpen ook de mogelijkheid zich te ontwikkelen tot dé biomassa-hub van Europa. (mb, foto's: Havenbedrijf Antwerpen)

 

Lees ook:

KALLO. Actievoerders van de scheepvaartpolitie hebben dinsdag van 10u15 tot 12u35 de Kallosluis in de Waaslandhaven geblokkeerd. Het Gemeentelijk Havenbedrijf is daar niet gelukkig mee wat met deze...

Op verschillende plaatsen in de Antwerpse haven is gratis WiFi beschikbaar.HAVEN. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen stelt vanaf maandag 15 december zijn nieuwe draadloze netwerk WiFi...

HAVEN. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen wil zich in de toekomst sterker profileren in het achterland. Het wil daartoe partnerships aangaan met een aantal havengebruikers. Eind oktober werden...

HAVEN. Een delegatie van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) heeft van 7 tot 14 november een bezoek gebracht aan de Chinese stad Shenzhen. In het begin van de missie stond de deelname aan...

HAVEN. Merilinja Oy, een Finse scheepsoperator, is een nieuwe containerdienst gestart tussen Kokkola, een haven in het westen van Finland, en Antwerpen. Het eerste containerschip op deze dienst, de...

De Vlaamse Havendag van 5 juli werd voorgesteld door vlnr Schepen Peter Deckers van Beveren, Havenschepen van Antwerpen Marc Van Peel en Roger Roels van Alfaport Antwerpen.KALLO/ANTWERPEN. In het...