Waterwegen en Zeekanaal met munitiebaggerwerk
VLAANDEREN. Waterwegen & Zeekanaal dat in de Wase regio een vaste voet heeft omdat we de NV terug vinden bij de aanleg van het Overstromingsgebied Kruibeke-Bazel-Rupelmonde, de aanleg van de 2de Scheldebrug in Temse, de uitvoering van het Sigmaplan langsheen de Schelde en vrijwel op alle vlakken op de 'weg langs het water'. En dat in gans Vlaanderen. Waterwegen en Zeekanaal NV voert nu ook beveiligende baggerwerken op het kanaal Ieper-IJzer. Maar daar hoort wel een verhaal bij dat boeiend is voor gans Vlaanderen. Bovendien past het bij de plechtigheden die werden georganiseerd naar aanleiding van 90 jaar Wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog.
Begin april waren de baggerwerken van het kanaal gestart in Ieper en in Houthulst, maar in juni werden deze in Ieper gestaakt omdat er onverwacht veel munitie in het baggerslib werd aangetroffen. In enkele weken tijd werden 55 stuks munitie gevonden, waaronder granaten, obussen en een toxische mortier.
In deze regio is de aanwezigheid van munitie uit de Eerste Wereldoorlog in de ondergrond algemeen gekend, maar in dit project kon dit niet verwacht worden aangezien het kanaal sinds het einde van de Eerste Wereldoorlog, nu 90 jaar terug, reeds enkele malen gebaggerd was tot op grotere diepte.
Hierop heeft Waterwegen en Zeekanaal NV beslist om de werken stil te leggen om het risico in te schatten en de nodige veiligheidsmaatregelen te kunnen nemen. Zo begon men de bodem van het kanaal te onderzoeken en er bleek al gauw dat er wat aan de hand was want op geringe diepte was de bodem al bezaaid met magnetisch materiaal, waarschijnlijk munitie. Er werd uiteraard een gespecialiseerde firma bijgehaald en die werkte een gedetailleerd plan van aanpak uit. Het kwam er immers op neer om die werken op een veilige manier verder te kunnen uitvoeren.

Het baggermaterieel werd gepantserd en op de slijkbak werd een zeef geplaatst om het baggerslib te kunnen uitzeven. Er werden twee munitie-experts bij gehaald want baggeraars zijn geen munitiekenners. De experts analyseerden het risico van de aangetroffen objecten op de zeef en beveiligden de munitie. Chemische munitie werd ingepakt en het explosiegevaar van niet-ontplofte munitie beperkt door bijvoorbeeld vastzetten van pinnen van handgranaten en dat in afwachting van de ophaling of neutralisatie ter plekke door DOVO.
Sinds de opstart van de werken op 20 oktober heeft DOVO dagelijks een tiental stuks munitie opgehaald.
De eerste fase van deze baggerwerken, die het kanaal Ieper-IJzer op beperkte breedte terug toegankelijk maakt voor de scheepvaart, zal door de stilligperiode en de noodzakelijke veiligheidsmaatregelen wat vertraging oplopen. Het einde van deze eerste fase is voorzien half mei 2009. Hierdoor zal Ieper terug via het kanaal Ieper-IJzer bereikbaar zijn tegen het volgende pleziervaartseizoen.(Rolf Duchamps)