Unieke religieuze tentoonstelling met grote namen

"Deze unieke expositie realiseren", aldus PSK -voorzitter Jan Weyers, "kan alleen maar door samenwerking. Een vereniging alleen kan dat met de beste wil van de wereld niet. God zij dank is de samenwerking met de gemeente Beveren en met het CC Ter Vesten in het bijzonder, zeer schitterend en daar zijn wij heel dankbaar voor. Het is een voorbeeld voor de ganse gemeenschap, niet alleen voor Beveren."
De tentoonstelling zal in het kasteel Cortewalle te bezoeken zijn van zaterdag 29 november tot en met zondag 21 december en is gratis toegankelijk op woensdag, zaterdag en zondag van 14 tot 17u. Er is ook een nocturne op woensdag 10 december van 20 tot 22u. Groepsbezoeken zijn mogelijk na afspraak.
Laat ons vooraf al melden dat de namen van de kunstenaars wiens werken naar Cortewalle komen, niet van de minste zijn en echt internationaal hoogstaand zijn. De 47 topwerken zijn van: Edouard Manet (Parijs 1852), Paul Gauguin (Parijs 1848), Lesser Ury (Birnbaum Kreis Posen 1861), Max Beckmann (Leipzig 1884), Franz Marc (München 1880), Oskar Kokoschka (Oostenrijk 1886), Ernst Barlach (Wedel in JHolstein 1870), Max Pechstein (Zwickau 1881), George Grosz (Berlijn 1893), Max Slevogt (Landshut 1868), Käthe Kollwitz (Königsberg 1867), Georges Rouault (Parijs 1871), Otto Dix (Thüringen 1891), Bernard Buffet (Parijs 1928), HAP Helmut Andrea Paul Grieshaber (Rot, Oberschwaben 1909), Arnulf rainert (Baden bei Qien 1929), Robert Rauschenberg (Texas VS 1925), Keith Haring (Pennsyvania 1958 en Georg Baselitz (Saksen 1938).

Wittenberg is een mooie streek, gelegen tussen Dresden, Brandenburg en Berlijn. De streek strekt zich uit over twee Duitse deelstaten: Brandenburg en Sachsen-Anhalt. Jan Weyers vertelde het ontstaan van de banden tussen Beveren en Wittenberg, de stad waar de figuur van Martin Luther thuishoorde. De landstreek aldaar kreeg de naam van 'Fläming' omdat in de 12de eeuw de Duitse hertog Albrecht de Beer en de bisschop van Magdeburg, Vlaamse immigranten naar Duitsland haalden om er in de vrij onvruchtbare streek te komen werken en de bodem te ontginnen om er zo te komen tot het bouwen van dorpen en steden. Het waren vooral Oost- en West-Vlamingen en Zeeuwen, die er heen kwamen, met maar liefst 200.000 waren ze. De meesten van hen werden hier ook verdreven uit hun huizen door het stijgende water van de Noordzee. In Duitsland werden ze met open armen ontvangen. Nu nog verwijzen er namen naar Vlaanderen zoals Brück (Brugge), Euper (Ieper), Rosenthal (Roozendaal).
Voorzitter Weyers: "Tot mijn grote verbazing, toen ik jaren terug daar passeerde, ging ik naar de toeristische dienst in Wittenberg en tot tegenstelling met bij ons, stelde ik vast dat het feit van de immigratie uit Vlaanderen er nog steeds heel levendig was en dat er een actieve vereniging ‘Fläming – Vlaanderen’ bestond waarvan de toenmalige voorzitter nu minister is."
In het oude ‘Rathaus’ op de Markt van Wittenberg bewaart de Stichting Christelijke Kunst de unieke collectie moderne grafiek. Alle 280 werken raken een religieus thema aan. Deze kostbare collectie is te danken aan het ondernemersechtpaar Ulrich Scheuvelen en Gisela Meister uit Baden-Würtenberg. Zij schonken in 2001 hun verzameling, die ze opbouwden in de tweede helft van de 20ste eeuw, aan de Stichting om ze onder de aandacht te brengen van een ruim, internationaal georiënteerd publiek. Wat dus via Beveren zeker geslaagd is. In het voormalige stadhuis van Wittenberg wordt al sedert 2003 een deel permanent tentoongesteld.
De idee van verbondenheid met Vlaanderen, van waaruit 850 jaar geleden duizenden waren vertrokken, is nog fel aanwezig en Jan Weyers en zijn Piet Stautkring bouwden de relaties op met Wittenberg. Op die manier kwamen zij ook in contact met de ‘Stichting die over een schitterende reeks kunstwerken beschikte, de 'Stiftung Christliche Kunst'.
Twee jaar geleden kon de PSK reeds een eerste tentoonstelling organiseren met werken van Marc Chagall.
De Wittenbergse collectie religieuze kunst van de 20ste eeuw bestaat uit een unieke verzameling van hoogstaande christelijke grafiek van belangrijke internationale kunstenaars. Ze heeft een representatief overzicht. Vooral de gruwelen van de twee wereldoorlogen hebben de kunstenaars er toe aangezet een intense, individuele en expressieve beeldentaal te ontwikkelen. Ze hebben het over leven en dood. Nader bekeken kan gesteld worden dat indrukwekkende portrettering van menselijke waarden en doorleefd humanisme alle naties, culturen en levensovertuigingen overstijgen.
De tentoonstelling in Cortewalle zal de grafiek tonen in zowat alle vormen met houtsneden, etsen, lithografieën, zeefdrukken, potloodetsen en fotografische bewerkingen.De werken omvatten ook persoonlijke oorlogservaringen die worden verwerkt en de verschrikkingen van oorlog gestalte geven.(Rolf Duchamps)