Alcoholpreventiecampagne in Sint-Niklaas
SINT-NIKLAAS. In de stad is nu alles klaar om een alcholpreventiecampagne op te starten. Het hoort bij de aandachtspunten binnen het lokaal drugbeleidplan 2008. Ook vanuit de Vlaamse Overheid wordt aandacht besteed aan de alcoholproblematiek in het kader van het ECAT-project (To Empower the Community in response to Alcohol Threats).
Uit Vlaams onderzoek blijkt dat de grootste groep problematische alcoholgebruikers zich situeert in de leeftijdscategorie van 45- tot 54-jarigen. Daarom wil GGZ Waas en Dender, afdeling Delta-preventie, in nauwe samenwerking met het Stadsbestuur Sint-Niklaas en de werkgroep drugpreventie, en met ondersteuning vanuit VAD (Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen), de komende maand december een preventiecampagne voeren naar de doelgroep van 40-plussers.
De campagne heeft nu een gezicht gekregen via concrete actiepunten.
Er loopt een communicatiecampagne waarbij affiches worden opgehangen op verschillende locaties in Sint-Niklaas. Er staan 3 spreekwoorden op de affiches: 'er verdrinken meer mensen in een glas dan in de zee', 'te vaak de bodem van het glas gezien' en 'je moet niet dronken dat ik denken ben'.
Er zullen ook postkaarten worden verspreid waaraan een wedstrijd vast zit. Het thema is ‘bedenk zelf een spreekwoord en win’. De postkaarten zijn te vinden in de horecazaken, de handelaars en verschillende verenigingen in de stad. De wedstrijd loopt tot 31 december 2008. Uit de verschillende ingezonden spreekwoorden kiest een jury een winnend spreekwoord. Dit spreekwoord zal gedrukt worden op bierviltjes en opnieuw verspreid worden in de horecazaken. De winnaars krijgen ook een waardebon van de winkeliers te Sint-Niklaas.
Nog een ander actiepunt is het plaatsen van de 'fantmobiel', een infocaravan van de campagne 'Alcohol. Bekijk het eens nuchter'. Deze zal op donderdag 4 december de markt staan en op Villa Trade op zaterdag 6 en zondag 7 december.(Rolf Duchamps)