BAM Publiek was in ât Waaigat

Karel Vinck, voorzitter Raad van Bestuur, omschreef het mobiliteitsvraagstuk en de noodzaak van het Masterplan. Hij wees op de oververzadigdheid van het wegennet met 250.000 voertuigen per dag op het Antwerps Wegennet waarvan 25% vrachtwagens, 140.000 voertuigen per dag in de Kennedytunnel.
Toen er nog in de jaren negentig aan de plannen begonnen werd, ging het om twee opdrachten: los de files op en zorg dat het verkeer in de stad geen ganse dag stilstaat want de Antwerpse economische centra moeten verzekerd bereikbaar blijven. ’t Gaat om de leefbaarheid van de stad en de randgemeenten te verbeteren. De kritische factor daarbij is zorgen voor meer veiligheid. En dat via een oplossing die technisch haalbaar moet zijn.

De alternatieven voor de Oosterweelverbinding worden momenteel onderzocht en verwacht wordt dat tegen februari het resultaat bekend zal zijn en of BAM dan groen licht krijgt om het project verder uit te werken eventueel mits aanpassingen.
Algemeen Manager Jan Van Rensbergen, gaf en bijzonder klare toelichting bij het project rond de Oosterweelverbindig. Nadien ging een BAM-expertenpanel in debat met het bpubliek. De moderator was VRT-journalist Marc Van de Looverbosch. Het probleem van het fijn stof kwam uiteraard ter sprake

De aanwezige prof De Backer zei dat uit bevolkingsonderzoek wel degelijk bleek dat er in,vloed is van het fijn stof maar dat het een probleem is dat complexer is dan dat men denkt. Hij kon wel melden dat er verbetering wordt vastgesteld. Hij meende dat het omleggen van verkeer, zoals via de Oosterweelverbinding, niet per sé meer fijn stof zal meebrengen. Er moeten wel enkele zaken verfijnd worden. Daarom dat o.a. de universiteiten momenteel ook onderzoeken uitvoeren om zo honderd procent te kunnen bewijzen hoe de link is tussen uitstoot – gezondheid. Wat ook niet mag vergeten worden is, dat er nieuwe technologieën kunnen betrokken worden bij het probleem van het fijn stof.
Wanneer het project van BAM begin 2009 zal aanvaard worden dan kan tegen 2014 al heel wat gerealiseerd worden. Moet er een ader project komen, dan mag gerekend worden op nog eens drie jaar extra!
Een aanwezige had kritiek op het verdwijnen van zoveel groen op Linkeroever en nabij Zwijndrecht, dat de meest bosarme gemeente werd genoemd, om dan toch weer een “groene long” te realiseren. Hij kreeg voor deze opmerking een applaus van de zaal.
Velen wezen ook naar de Liefkenshoektunnel als dé oplossing maar dat werd bij BAM zo niet gezien. Als er nog zwaar verkeer er bij zou komen om de Kenedytunnel te vrijwaren, dan zit Liefkenshoek al over de capacitiet die er mogelijk is en zou er nog geen 10 % behaald worden van het rendement. Alles moet bekeken worden samen met de Oosterweelverbinding.
Voor Nick Orbaen is verwijzen naar de Liefkenshoektunnel normaal: "Ik begin zelf ook altijd mee als ik een projectie geef. Ik hoor toch dikwijls: we hebben die nieuwe tunnel niet nodig, we hebben de Liefkenshoektunnel en sluit die aan op de E17. Maar ik zeg je, als je dat vanuit de lucht bekijkt, dan zie je wel dat je beide tunnels nodig hebt om de ontsluiting van Antwerpen te kunnen realiseren."

Burgemeester Willy Minnebo dankte de mensen van Burcht, Zwijndrecht en Linkeroever voor de manier waarop zij in debat zijn gegaan met de mensen van BAM en hij sprak de hoop uit dat er een gestructureerde manier naar de toekomst toe, met elkaar in verbinding kan gekomen worden.
"Jaren zwijgen heeft vroeger geleid tot een aantal ‘toogverhalen’, ‘indianenverhalen’. Er zijn er wel die correct zijn. Ik denk dat het volledige Masterplan toch een bijdrage moet leveren tot een betere en leefbare gemeente. Ik zeg ook dat er wel een aantal bedenkingen kunnen geformuleerd worden maar wij hopen daarom dat niet alleen BAM, maar ook de Vlaamse Regering, die tenslotte het laatste woord zal hebben, dat die daar ook rekening mee zal houden en zal zorgen dat niet alleen de betere leefbaarheid rond Antwerpen zal behouden worden, maar in gans Vlaanderen."
De Zwijndrechtse burgemeester wees ook naar het verleden toen de plannen naar buiten kwamen en Zwijndrecht onmiddellijk reageerde en haar standpunt kenbaar maakte.
Minnebo zei tevreden te zijn dat de gemeente er in gelukt is enkele hoofdnoodzakelijke punten zullen zien gerealiseerd worden. Daarmee wees hij naar de keuze van het middentracé, en het behouden van de op-en afritten van de E17.

"Heel belangrijk is ook wat er de laatste maanden is bij gekomen: het plaatsen van geluidsschermen over het ganse tracé. Dat is een heel belangrijk gegeven naar de geluidskwaliteit toe, geluidsdemping en veiligheid." Hij zag het totale Masterplan als een bijdrage tot een betere en leefbare gemeente. Hij noemde het Masterplan met de Oosterweelverbinding een groots project en een beetje chauvinistisch wees hij er op dat Zwijndrecht één van de eerste projecten binnen het plan tot zich nam: de doortrekking van tramlijn 3. Dat bracht volgens hem aanvankelijk wel heel wat commotie teweeg Maar toch kon gesteld worden dat het openbaar vervoer, dat zo werd gepromoot, in de gemeente toenam.

Na Antwerpen vond in ’t Waaigat de tweede BAM Publiek plaats. We vroegen aan Nick Orbaen van BAM naar een vergelijking. "In Burcht werd meer ingegaan op de lokale impact zodat de mensen begrepen wat het betekende voor hun gemeente en voor Linkeroever. Er werd dan ook meer gefocust op de parallelweg en de aansluiting én de ruimte voor de leefbaarheid. In Antwerpen werd meer gesproken over het totale plaatje omdat je in de stad ook meer wisselend publiek hebt."
Er werd aangekondigd dat er op het passend ogenblik weer een BAM Publiek zal komen, waarschijnlijk in het voorjaar wanneer meer bekend is over het alternatief onderzoek.(Rolf Duchamps)