Rechter wijst milieustakingsvordering rond Oosterweelverbinding af

ANTWERPEN  De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) is tevreden dat de rechter de milieustakingsvordering die door 88 burgers op vraag van Groen! is ingediend, heeft afgewezen. Volgens de rechter dient het besluitvormingsproces voor het bekomen van een stedenbouwkundige vergunning voor de Oosterweelverbinding zijn normaal verloop te kennen. BAM benadrukt nog maar eens dat ze zich steeds heeft gehouden aan de voorwaarden en richtlijnen van het Vlaams Gewest.

Voor de bouw van de Oosterweelverbinding heeft BAM tussen 2005 en 2007 een project MER laten uitvoeren. Een milieueffectenrapport (MER) is een verplichte studie die de invloed van een gepland bouwproject op het milieu moet nagaan en alle mogelijke alternatieven moet onderzoeken.

Groen! diende in mei van dit jaar een milieustakingsvordering in naam van de stad Antwerpen in om deze MER onwettig te verklaren omdat een ondergronds tracé nooit als volwaardig alternatief zou opgenomen zijn in de MER.

De rechter oordeelt nu dat Groen! oneigenlijk gebruik heeft gemaakt van zijn mogelijkheid om namens de stad Antwerpen op te treden en van de wetgeving over een milieustakingsvordering. "Het besluitvormingsproces voor het bekomen van een stedenbouwkundige vergunning dient zijn normaal verloop te kennen", aldus de rechter. "Het project-MER is een beslissingsvoorbereidende handeling, geen op zichzelf staande beslissing die een bedreiging voor het leefmilieu kan vormen."

De overheid dient haar beleidsruimte en beleidsverantwoordelijkheid te behouden. Het is niet aan de rechter om hierin tussen te komen. BAM benadrukt dat het steeds alle wettelijke procedures heeft gevolgd.
Woordvoeder van BAM, Nick Orbaen daarover: "In het Plan-MER van 2005 zijn 7 alternatieve tracés onderzocht. Steeds is gebleken dat de Oosterweelverbinding, binnen de gestelde randvoorwaarden van de Vlaamse regering, de beste oplossing was en is om de mobiliteitsproblemen van Antwerpen op te lossen. Dit is bevestigd in het MER." (Rolf Duchamps)

 

Lees ook:

LINKEROEVER. Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel vreest dat lokale actiecomités uit het oog verliezen dat het verbieden van vrachtwagens in de Kennedytunnel cruciaal is voor de veiligheid....

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER. BAM is ervan overtuigd dat een nieuw verkeersconcept dat in voorbereiding is het lokale verkeer op Linkeroever en in Zwijndrecht zal verbeteren. Om dat duidelijk te stellen...

ZWIJNDRECHT. Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel BAM heeft de inhoud van de brief van het gemeentebestuur van Zwijndrecht en het Actiecomité 'Leefbaar en Mobiel Zwijndrecht' naar...

LINKEROEVER/ZWIJNDRECHT/ANTWERPEN. Dinsdagnamiddag 8 juli heeft de algemene vergadering van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) officieel de heren Karel Vinck, Toon Colpaert en Wouter De...

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER. Er mag geen vertraging kompen op de voorbereidingen van de aanleg van de Oosterweelverbinding. Dat vindt BAM en deelt meteen mee dat men nog altijd op koers zit. BAM heeft...

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER/ANTWERPEN. De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) schaart zich achter de beslissing van de Vlaamse Regering om een onafhankelijke evaluatie op te starten over de...