Open VLD pleit voor doortrekking N41

Image
Filip Antheunis en Ine Somers: "Het is onze plicht om de mobiliteit in het Waasland te optimaliseren."
LOKEREN. Met het Antwerpse 'nee' tegen de Lange Wapperbrug komt ook het plan van de Wase burgemeester om de mobiliteitsproblemen in de streek aan te pakken op losse schroeven te staan. Dat beweren volksvertegenwoordigers Filip Antheunis en Ine Somers van Open VLD. Beide gaan resoluut voor de doortrekking van de N41 en een betere ontsluiting van de Liefkenshoektunnel.

Het Waas mobiliteitsplan, dat de mobiliteitsproblemen in de regio moet oplossen, bestaat uit de aanleg van parallelwegen langs de E17 tussen Sint-Niklaas en Zwijndrecht en langs de E34 tussen Moerbeke en Antwerpen, een noordelijke verbinding tussen de N70 en de Waaslandhaven en een selectieve tolheffing voor Liefkenshoek en Oosterweel. Over deze plannen waren de Wase burgemeesters het eens maar de njet van de Antwerpenaren tegen de Oosterweelverbinding hypothekeert deze plannen, vinden Filip Antheunis en Ine Somers. "Het compromis ging uit van beslist beleid. Oosterweel werd als 'beslist' beschouwd. Door de 'nee'-antwoord op het Antwerpse referendum is dat beleid blijkbaar niet zo beslist", zegt Antheunis. "De bal ligt nu in het kamp van de Vlaamse regering maar indien Oosterweel er niet komt is het compromis van de Wase burgemeesters achterhaald. Maar het Waasland kan niet langer wachten. De tolerantiedrempel van de Waaslanders is bereikt."  Open VLD vraagt dan ook om nu een aantal beslissingen te nemen.

Volgens Antheunis en Somers is de doortrekking van de N41 noodzakelijk. "In het noorden zou deze doortrekking de Hoge Bokstraat, omliggende straten en de volledige N403 tot in Kemzeke moeten ontlasten.", schrijven Antheunis en Somers in een gezamenlijk persbericht. "Ook de procedure voor de zuidelijke doortrekking van de N41 van Dendermonde naar Aalst moet versneld worden. Het zou in ieder geval een zinvollere investering zijn dan een tramlijn van Sint-Niklaas naar Dendermonde zoals voorzien in het beleidsplan van De Lijn." Volgens het duo is de Liefkenshoektunnel onderbenut en moet een proefproject met een tolvrije tunnel mogelijke nieuwe verkeersstromen in kaart brengen.

Image
Op de kaart zijn zowel de doortrekking van de N41 als een rechtstreekse verbinding tussen E17 en E34 aangeduid.

Indien Oosterweelverbinding er niet komt, pleiten Anthuenis en Somers voor een volwaardige verbinding tussen de E17 en de expressweg. In ieder geval willen beide volksvertegenwoordigers snel beweging zien in het dossier. (mb) 

 

 

Lees ook:

WAASLAND. De Kamer van Koophandel Antwerpen - Waasland Voka heeft fel gereageerd op de aanval die Professor ruimtelijke planning van de Universiteit van Gent, Georges Allaert, heeft ingezet...

TIELRODE. Als het gemeentebestuur geen oplossing vindt voor de verkeersproblemen in de Hogenakkerstraat, dreigt buurtbewoner Jan Praet ermee een klacht in te dienen bij andere instanties. De smalle,...

TIELRODE. De omleidingen voor de herstellingswerken aan de N41, de verbindingsweg tussen Dendermonde en  St-Niklaas, zorgen voor wrevel bij de bewoners. De omleiding gaat via de Legen Heirweg...

ELVERSELE. Op maandag 1 oktober starten op de Nieuwe Steenweg (N41) in Elversele structurele herstellingswerken. De werken nemen 40 werkdagen in beslag. Er wordt enkel een wegomlegging voorzien voor...

ZWIJNDRECHT. Het Masterplan Antwerpen, dat een heleboel voorstellen bevat om de mobiliteitsproblemen rond Antwerpen op een duurzame manier op te lossen, werd de afgelopen maanden getoetst op haar...

LINKEROEVER/ZWIJNDRECHT. Het bouwen van de Oosterweelverbinding waar in Zwijndrecht zoveel rond te doen is op het vlak van de leefbaarheid van het dorp, nadert een definitieve plooi. De start van de...