Open VLD pleit voor doortrekking N41

Het Waas mobiliteitsplan, dat de mobiliteitsproblemen in de regio moet oplossen, bestaat uit de aanleg van parallelwegen langs de E17 tussen Sint-Niklaas en Zwijndrecht en langs de E34 tussen Moerbeke en Antwerpen, een noordelijke verbinding tussen de N70 en de Waaslandhaven en een selectieve tolheffing voor Liefkenshoek en Oosterweel. Over deze plannen waren de Wase burgemeesters het eens maar de njet van de Antwerpenaren tegen de Oosterweelverbinding hypothekeert deze plannen, vinden Filip Antheunis en Ine Somers. "Het compromis ging uit van beslist beleid. Oosterweel werd als 'beslist' beschouwd. Door de 'nee'-antwoord op het Antwerpse referendum is dat beleid blijkbaar niet zo beslist", zegt Antheunis. "De bal ligt nu in het kamp van de Vlaamse regering maar indien Oosterweel er niet komt is het compromis van de Wase burgemeesters achterhaald. Maar het Waasland kan niet langer wachten. De tolerantiedrempel van de Waaslanders is bereikt." Open VLD vraagt dan ook om nu een aantal beslissingen te nemen.
Volgens Antheunis en Somers is de doortrekking van de N41 noodzakelijk. "In het noorden zou deze doortrekking de Hoge Bokstraat, omliggende straten en de volledige N403 tot in Kemzeke moeten ontlasten.", schrijven Antheunis en Somers in een gezamenlijk persbericht. "Ook de procedure voor de zuidelijke doortrekking van de N41 van Dendermonde naar Aalst moet versneld worden. Het zou in ieder geval een zinvollere investering zijn dan een tramlijn van Sint-Niklaas naar Dendermonde zoals voorzien in het beleidsplan van De Lijn." Volgens het duo is de Liefkenshoektunnel onderbenut en moet een proefproject met een tolvrije tunnel mogelijke nieuwe verkeersstromen in kaart brengen.

Indien Oosterweelverbinding er niet komt, pleiten Anthuenis en Somers voor een volwaardige verbinding tussen de E17 en de expressweg. In ieder geval willen beide volksvertegenwoordigers snel beweging zien in het dossier. (mb)