"Door nieuwe Ombudsnormen worden problemen niet objectief behandeld"
STEKENE. Via een meldingskaart kan iedere burger in Stekene een melding of een klacht overmaken aan het gemeentebestuur. Ze kunnen worden bezorgd per post, in de brievenbus van het gemeentehuis, afgeven aan de balie aldaar of in de uitleenposten van de gemeentelijke bibliotheek in het centrum, Kemzeke, Klein-Sinaai, Koewacht of de Hellestraat. Deze klachten moeten dan zorgvuldig worden behandeld met een waarborg voor onpartijdigheid vanuit het bestuur.
sp.a stelt zich vragen bij de recent ingevoerde nieuwe ombudsnormen van het gemeentebestuur. "Doordat volgens de nieuwe ombudsnormen de klacht in eerste lijn door de leidinggevende van de betrokken dienst wordt behandeld, zitten we met een probleem om deze klacht objectief te behandelen", zegt raadslid Christophe Creve. Hij vindt dat niemand in een zaak tegelijkertijd rechter en partij kan zijn.
"Dat het College het eerste orgaan is waar deze klacht passeert klopt ook al niet. Het is immers niet uitgesloten om ook tegen hen een klacht neer te leggen", aldus Creve. Volgens het College is er geen probleem en worden alle klachten zo correct mogelijk behandeld. Voor sp.a-Stekene kan echter pas via een ombudsman op een objectieve manier aan klachtenbehandeling worden gedaan. (R.D.)