Waterwegen en zeekanaal nv heeft drukke agenda voor Wase regio

Image
In de polders van Kruibeke werden reeds nieuwe dijken aangelegd.
REGIO.De afdeling Zeeschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV heeft voor 2008 heel wat geprogrammeerd. ir. Wim Dauwe, momenteel nog celhoofd Investeringen maar zeer binnenkort afdelingshoofd van de afdeling Zeeschelde gaf een opsomming en omkadering van de plannen van de afdeling met betrekking tot de lopende projecten of de nieuw op te starten projecten in 2008. Daarin neemt de Wase regio  een voorname plaats in. In het totaalproject Tweede Scheldebrug tussen Temse en Bornem zijn de werken volop aan de gang, deels aan de zijde van Bornem en Temse, deels in de rivier. In 2008 is de aanleg van de landhoofden aan de orde en worden de brugpijlers geplaatst zodat de bovenbouw en de afwerking ervan nog in 2008 kan aangevat worden, inclusief de geleidingsinfrastructuur. Als alles volgens plan verloopt, zal de voltooiing van de Tweede Scheldebrug medio 2009 een feit zijn.

 

In het kader van die beslissingen en het daarin opgenomen 'Meest Wenselijk Alternatief' zijn in 2008 een reeks inrichtingswerken opgenomen die ten laatste in 2010 in realisatie zijn. Het gaat om ontpolderingswerken in de Hedwigepolder en het Noordelijk deel van de Prosperpolder (Beveren), in het Klein Broek (Temse), in het Groot Broek (Waasmuntser-Temse) en in een deel van de Wijmeers (Wichelen-Berlare).

Gecontroleerde overstromingegbieden met wetland zijn voorzien in de Paardeweide en in het andere deel van de Wijmeers (Wichelen-Berlare), in het eerste deel van de Vlassenbroekse Polder (Dendermonde)  en aan de Grote en Kleine Wal en het Zwijn (Hamme).


Op de Benedenzeeschelde, langs de overkant van de Schelde in Kruibeke, plannen de projectingenieurs van de afdeling ondermeer dijkwerken in Hoboken ter hoogte van Polderstad. Verder doen de projectingenieurs binnen de cel Investeringen van de afdeling Zeeschelde hun best om de dijkwerken tussen het Fort Filip en het Noordkasteel te Antwerpen en de dijkwerken ter hoogte van Hoboken (Antwerpen) nog in 2008 in uitvoering te brengen.

Op de Bovenzeeschelde zal de afdeling Zeeschelde waterkeringen aanleggen in Wetteren en Wichelen (van het Schellebelleveer tot de oude Uitbergenbrug en aan Schellebelle-Aard). In Sint-Amands wordt de dijk verhoogd en versterkt volgens de Sigmanorm. Wegens de toename van het gemiddelde hoogwater moet ook het graf van Emile Verhaeren hoger gelegd worden. Ook aan de Kille van Driegoten te Hamme zijn dijkwerken gepland maar wordt eerst het stabiliteitsrapport van de afdeling Metaalstructuren ingewacht. Voor het Waasland zijn dit allemaal interessante gebieden waar zeker ’s zomers honderden fietsers langs komen.

 

In Antwerpen en Zwijndrecht zijn eveneens dijkwerken gepland, maar hier moet nog gewacht worden op de bevindingen van het geotechnisch onderzoek of moeten nog leidingen worden verlegd vooraleer de projecten kunnen opgestart worden.

 

gecontroleerd overstromingsgebied kbr


Een zware brok voor de afdeling Zeeschelde van W&Z is uiteraard het gecontroleerde overstromingsgebied van Groot-Kruibeke. Daar zijn ze al enkele jaren mee bezig met de gefaseerde realisatie. De belangrijkste onderdelen van een gecontroleerd overstromingsgebied betreffen de ringdijk, overloopdijken en uitwateringssluizen.

Momenteel zijn de werken aan de ringdijk in volle uitvoering. Over het volledige tracé van +/- 6 km worden diverse grondbewerkingen gerealiseerd. Voor wat de overloopdijken betreft werd onlangs gestart met de bescherming van de toekomstige kruin en achtertalud van de overloopdijken van de polder van Kruibeke.


Ook de uitwateringssluis van de polder van Kruibeke is in uitvoering. In het kader van de inrichting van het gecontroleerd overstromingsgebied zelf zijn ook werken in het binnengebied in uitvoering zoals de realisatie van tijdelijke werfwegen voor de toegankelijkheid van de diverse werfzones, het ontbossen van het toekomstige weidevogelgebied en het graven van verschillende grachten.

 

In de loop van dit jaar starten ook de werken aan bijkomende in- en uitwateringssluizen in de toekomstige overloopdijk, uitwateringssluizen in de ringdijk en volgende delen van de overloopdijken.

In 2008 zal de afdeling opnieuw een reeks van bouwaanvragen indienen met het oog op de verdere afwerking van de ringdijk en de bouw van talrijke in- en uitwateringsluizen. Het gecontroleerde overstromingsgebied moet gewoon ruimte geven aan het water want uit het verleden zijn lessen getrokken. W&Z beschikt over computermodellen die het effect van de dijken en andere waterkeringen nauwkeurig berekenen en toelaten om te voorspellen hoe een waterweg zich in extreme  weersomstandigheden zal gedragen.

Daardoor is W&Z in staat om de overstromingsrisico’s in kaart te brengen  en telkens de meest efficiënte  maatregelen te treffen. Soms blijkt daarbij dat niet het verhogen van een dijk belangrijk is maar wel juist hem te verlagen of zelfs hem af te breken.

 

Image
Het water stroomt over de overloopdijk in het gecontroleerd overstromingsgebied.
Op het vlak van de waterrecreatieve infrastructuur zal nog voor het zomerseizoen 2008 zal de voltooiing van de uitbreiding van de vlotsteiger te Schelle aan de Rupel een feit zijn. De steiger biedt aanmeergelegenheid aan zowel grotere passagiersschepen als kleinere pleziervaartuigen. Afhankelijk van het type schip is er aanmeerplaats voor 4 tot 7 schepen per zijde. De steiger sluit aan bij de bestaande steiger van het openbare veer tussen Wintam en Schelle over de Rupel. Aansluitend op het openbare veer over de Rupel tussen Schelle en Wintam is ook de uitbouw van de noodzakelijke infrastructuur voorzien voor de hernieuwde indienststelling van het veer - voorheen bekend als de Vliegende Geit - tussen Wintam en Rupelmonde. Daarvoor zijn de plannen al gesmeed. Op beide oevers zal een moderne, comfortabele vlottende veersteiger aangelegd worden. Aan Wintamse zijde is ook een slipway voor de brandweer voorzien. Ook weer een regio die bijzonder veel door Wase fietsers wordt bereden. Zeker nu de overzetdienst in Rupelmonde een vast gegeven is geworden.

 

W&Z is van dichtbij betrokken bij de projecten van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). Zo zal in 2008 ijverig verder gewerkt worden aan de inrichting van de Burchtse Weel. Het gaat hier om de creatie door Waterwegen en Zeekanaal van 10 ha estuariene natuur (slik-schorgebied) als verzachtende maatregel voor het biotoopverlies bij de aanleg van de Oosterweelverbinding. In hetzelfde kader voert W&Z in 2008 ook de renovatiewerken uit aan de Kattendijkzeesluis.

 

Bij al deze indrukwekkende infrastructuurprojecten verliest de afdeling zeker niet het lopende onderhoud van de investeringen uit het oog. "Immers, overheidsgelden worden pas goed geïnvesteerd als zij nadien ook degelijk - als een goede huisvader betaamt - worden beheerd en onderhouden.", zo meent gedelegeerd bestuurder Leo Clinckers.

Zoals uit deze vooruitzichten voor 2008 kan worden opgemaakt, blijft de afdeling Zeeschelde van W&Z niet bij de pakken zitten. Onverminderd wordt gewerkt aan de uitvoering van de missie van de vennootschap: aan de waterbeheersing en aan de veiligheid van mens en patrimonium in het Zeescheldebekken - het stilaan alom gekende Sigmaplan, aan de recreatieve infrastructuur, aan bruggen en aan alles wat binnen het ambtsgebied van de afdeling in relatie staat tot water en rivier.

 

Ingenieur Wim Dauwe besloot: "Voor deze missie zetten zich elke dag en met grote werklust projectingenieurs in, werftoezichters en districtshoofden in, geflankeerd door medewerkers in het gebied van overheidsopdrachten, van juridische aangelegenheden, van patrimoniumbeheer, van milieutechnische aspecten en van projectcommunicatie. Hechte teams die vol goede wil en met de nodige competentie W&Z helpen zijn missie te realiseren. " (Rolf Duchamps)

 

Lees ook:

Wonen op een boot moet zalig zijn, maar Waterwegen & Zeekanaal vindt dat het moet voldoen aan wettelijke voorschriften.REGIO. De nv Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) wil op haar wateren orde op...

Ir Wim Dauwe en ir Leo Clinckers stelden dinsdagmiddag de afdeling Zeeschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV anno 2008 voor. Het Waasland kreeg in de werking een belangrijke plaats.REGIO. Omdat het...