VAB-Reisbijstand bekeken in juli
ZWIJNDRECHT. De VAB-Reisbijstand juli 2008 in vergelijking met juli 2007 geeft een status quo voor de medische problemen en een lichte daling van de autopannes: -4,8%
Bij het aantal medische dossiers hebben Turkije en Spanje dit jaar hun koppositie verstevigd. In de top 5 van de meeste medische problemen staat Turkije op 1 met 26% (in juli 2007 was dit 22%). Op 2 komt Spanje: 12% van alle medische dossiers die VAB in juli 2008 behandelde. (in juli 2007 was dit 8%). Verder volgen: Frankrijk: 9%, Griekenland:5% en Italië 4%. De top 3 van de landen met de meeste repatriëringen ziet er momenteel uit als volgt:1 Spanje: 18 %. 2 Frankrijk: 15.5 %.3 Turkije :13%
Het aantal technische dossiers kent een lichte terugloop met 4,8%. Vooral in de eerste helft van de maand juli deed zich een terugval voor, maar de laatste 14 dagen is het weer zeer druk.
De top 5 van de landen met de meeste technische problemen: 1. Frankrijk: 47 % van alle technische interventies. 2. Nederland: 11% 3. Duitsland: 9%. 4. Spanje: 8% en 5. Italië: 7%. De voornaamste oorzaken van de autopannes zijn: Startproblemen: 15%, Lekke banden: 9%, Ongevallen: 6%, Batterijproblemen: 4% en Motorvermogenverlies: 3%
Op gebied van technische repatriëringen zijn buurlanden de grootste aandeelhouders. Frankrijk, Duitsland en Nederland samen maken 82% uit van de VAB - repatriëringen. Frankrijk: 60 %, Duitsland: 12 % en Nederland: 10 %.
En dan zijn er nog de activiteiten van de 4 VAB-technici van de Mobiele garage in Orange die alles in het werk om gestrande toeristen zo snel en goedkoop mogelijk terug op weg te helpen. Waar de Franse garages in de aanloop van het verlengde weekend van de Quatorze Juillet geen herstelling meer doen, snellen de VAB-technici de pechvogels ter hulp. De technici geven enkele voorbeelden:
De doorreis naar Spanje van Patrick en Vanessa dreigt in het water te vallen door motorproblemen. Diagnose garagehouder: turbo defekt, kostprijs 2000 tot 3000 euro. De garagist wil er pas binnen vier dagen aan beginnen. VAB-France vervangt de turbodruksensor, minder dan 100 euro, uurtje tijdverlies en zo sneller en goedkoper
Op vooravond van terugreis wordt Peter geconfronteerd met een technisch probleem aan zijn auto. De garage wil niets doen. VAB France zoekt, vindt en monteert het benodigde onderdeel en de familie kan de terugreis aanvatten met slechts enkele uren vertraging.
Vermogenverlies van auto van An, Eddy en dochtertje Gill, maakt heenreis tot een hachelijke ervaring. Mobiele garage herstelt probleem met distributieriem in minder dan 6 uur i.p.v. op 2 dagen en de familie kan verder van de welverdiende vakantie genieten. Van bovenstaande voorvallen is hier een videoreportage te bekijken.
Maar de VAB-Alarmcentrale wordt ook veel geconfronteerd met 'het leven zoals het is…' . Een greep uit het aanbod:
- Een klant belde dat hij al drie dagen geen propere kleren meer had … bleek dat hij de auto had afgesloten en dat de sleutels aan de binnenzijde zaten
- Een klant belde met de melding dat hij problemen had met een injectiespuit. Awel, zoiets dat benzine in de motor spuit … Een technisch probleem dus, geen medisch.
- Een andere klant liet weten de sleutels in de wagen te hebben gelaten. De garagehouder die ter plaatse kwam, kreeg de auto open dankzij de hulp van de technische helpdesk … alleen lagen de sleutels niet in de auto …
- Iemand meldde de centrale dat zijn wagen remolie verloor … bleek bij nazicht te gaan om een lekkend busje reserveolie dat in de koffer lag
In het aanschuiven in de file aan de Gotthardtunnel krijgen automobilisten vaak problemen met een verbrande koppeling. Verleden jaar zelfs tot 6 Belgen op dezelfde dag. Malefide takeldienst schuimt snelwegen rond Barcelona af op zoek naar pechvogels en biedt nadien extreem hoge facturen aan (tot 950 euro voor 60 km). (ROLF DUCHAMPS)