BAM reageert op interview met een lokaal actiecomite in Knack

LINKEROEVER/ANTWERPEN. De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) heeft gereageerd op een artikel in waarbij de geïnterviewde een aantal onjuistheden in de mond nam. Via een persbericht heeft BAM de voornaamste onjuistheden rechtgezet en van het correcte kader voorzien.

 

Citaat in Knack: "Weet u, bij die BAM werken heel capabele ingenieurs. Ze hebben één probleem: ze voelen zich alleen goed in hun ivoren toren. Het drama is dat de regering die mensen de verkeerde opdracht gegeven heeft. 'Maak een viaduct over 't Eilandje.' Vraag aan die mensen: 'Los het verkeersprobleem op.'"

 

De reactie van BAM: "Deze vraag om de verkeerschaos in en rond Antwerpen op te lossen, is reeds in 1995 door de regering aan het Agentschap Wegen en Verkeer gesteld. Dit resulteerde in 1998 in de startnota 'Het Masterplan voor de mobiliteit in Antwerpen', en in 2000 in de goedkeuring door de Vlaamse regering van het Masterplan Mobiliteit Antwerpen dat door BAM zal worden uitgevoerd. Met dit Masterplan heeft de Vlaamse regering gekozen voor een multimodale oplossing voor de mobiliteitsproblemen die verder denkt dan de auto. Het openbaar vervoer, de binnenvaart, fietsers en voetgangers spelen daarbij een hoofdrol. Tegelijk zetten de 16 projecten en de meerdere subprojecten ook in op veiligheid en leefbaarheid in de regio."

 

Citaat in Knack "Die Wapper is een ramp voor de volksgezondheid."

De reactie van BAM: "De Oosterweelverbinding is geen deel van het probleem maar net de kern van de oplossing. Ze is immers de sleutel om de mobiliteit, verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de Antwerpse regio te verbeteren. Daarnaast voorziet de tolheffing op de Oosterweelverbinding ook de financiële middelen voor de realisatie van het hele Masterplan, met zijn investeringen in openbaar vervoer, binnenvaart en zachte weggebruikers.
Wat betreft de luchtkwaliteit zal de Oosterweelverbinding en bij uitbreiding het Masterplan zorgen voor minder files, vlotter verkeer en dus minder fijn stof. BAM volgt nauwgezet verschillende studies op rond deze problematiek en kan de oplossingen die uit deze studies naar voren komen ook later nog toepassen op de Oosterweelverbinding. Het bestek maakt het immers mogelijk om elke 3 jaar nieuwe eisen op te leggen.
Wat betreft de geluidsoverlast, zal de Oosterweelverbinding voor een grote verbetering zorgen. Hier zullen ondermeer geluidsschermen en extra bermen voor zorgen."

 

Citaat in Knack: "blijkt dat de BAM per strekkende meter betaalt voor algemene mobiliteitsartikels die in de krant verschijnen."

Antwoord van BAM: "BAM betaalt geen enkele krant om eender welk artikel te schrijven." (Rolf Duchamps)

 

Lees ook:

LINKEROEVER. Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel vreest dat lokale actiecomités uit het oog verliezen dat het verbieden van vrachtwagens in de Kennedytunnel cruciaal is voor de veiligheid....

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER. BAM is ervan overtuigd dat een nieuw verkeersconcept dat in voorbereiding is het lokale verkeer op Linkeroever en in Zwijndrecht zal verbeteren. Om dat duidelijk te stellen...

ZWIJNDRECHT. Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel BAM heeft de inhoud van de brief van het gemeentebestuur van Zwijndrecht en het Actiecomité 'Leefbaar en Mobiel Zwijndrecht' naar...

LINKEROEVER/ZWIJNDRECHT/ANTWERPEN. Dinsdagnamiddag 8 juli heeft de algemene vergadering van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) officieel de heren Karel Vinck, Toon Colpaert en Wouter De...

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER. Er mag geen vertraging kompen op de voorbereidingen van de aanleg van de Oosterweelverbinding. Dat vindt BAM en deelt meteen mee dat men nog altijd op koers zit. BAM heeft...

ZWIJNDRECHT/LINKEROEVER/ANTWERPEN. De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) schaart zich achter de beslissing van de Vlaamse Regering om een onafhankelijke evaluatie op te starten over de...