Met de Linkeroverpendel naar het werk in Waaslandhaven

Image
Met de pendelbus naar Waaslandhaven
WAASLAND. In Beveren werd  het Pendelfondsproject 'Linkeroeverpendel' voorgesteld. Het is een pendelbusproject in de Waaslandhaven dat zorgt dat iedereen die in de haven op Linkeroever werkt met de bus ter bestemming kan geraken. De Vlaamse overheid richtte het subsidieproject 'Het Pendelfonds' op om het duurzaam woon-werkverkeer te stimuleren. De Maatschappij Linkerscheldeoever sluit zich hierbij aan en organiseert al sedert 26 oktober 2009 deze laagdrempelige busdienst.

Het project op Linkeroever liep dus reeds een succesvolle proefperiode van 2 maanden en dit tot volle tevredenheid van alle gebruikers. Gemiddeld werden dagelijks 30 personen vervoerd en werd reeds in totaal 2.500 kilometer verreden. Om te voldoen aan een maximale basismobiliteit voor iedereen zijn voldoende opstapplaatsen voorzien.
Bij dit project kan gerekend worden op de steun van  het Vlaamse Gewest, het RESOC, de gemeenten Beveren en Zwijndrecht, de provincie Oost-Vlaanderen, de werkgeversorganisatie VOKA en het Sociaal Fonds Uitzendkrachten. En er is ook de expertise van vzw Max Mobiel.

Image
folder van de pendelbus
Een vlotte bereikbaarheid van de Waaslandhaven vanuit de verdere Wase omgeving is niet onbelangrijk om gekwalificeerd personeel aan te trekken. Vanuit enkele centraal gelegen plaatsen vertrekken bussen  naar de bedrijven in het havengebied. Gehoopt wordt dat het mobiliteitsprobleem hierdoor een oplossing krijgt. Het havengebied ligt ver van de woonkernen, wat geïsoleerd.

Dat de Waaslandhaven niet makkelijk bereikbaar is met het openbaar vervoer, de fiets of de bromfiets zorgt ontegensprekelijk voor een mindere toegankelijkheid van de haven. Daarom nemen heel wat werknemers de auto. Uiteraard biedt de auto een maximale flexibiliteit maar het is een dure en milieuonvriendelijke oplossing.
Werken op Linkeroever is voor heel wat mensen een droom maar vaak staat een individueel vervoersprobleem deze droom in de weg. Zonder auto vergt naar het werk gaan er een bijzondere inspanning en planning. Wie geluk heeft kan carpoolen met collega’s, tenminste indien de werkuren overeenstemmen.

Reeds in 2008 werd aan tafel gezeten om te zoeken naar de filetrafiek rond Waaslandhaven te verlichten. De bedrijven én de werknemers werden aangespoord om te kiezen voor duurzame vervoersmiddelen voor de woon -werkverplaatsingen. Ook de provincie dacht mee na. Bleek dat vooral de financiering van een oplossing het belangrijkste was.

Image
Minister Hilde Crevits tijdens haar toespraak
Om aan dit vervoersprobleem een oplossing te bieden, heeft de Maatschappij Linkerscheldeoever, in samenwerking met vzw Max Mobiel, een pendelbusproject op Linkeroever uitgewerkt. Max Mobiel heeft reeds langer ervaring met duurzaam woon-werkverkeer via een pendelbusproject in diverse Gentse havenzones en bedrijventerreinen. Met de steun van het Vlaamse Pendelfonds wordt nu een nieuw duurzaam vervoersproject gelanceerd voor het havengebied Linkeroever. De provincie werkte eveneens mee en de deputatie keurde een subsidie goed van ¼ van de opstartkost.

Bijzonder aan dit systeem is dat het bewust heel betaalbaar is gehouden en dat het gebruik maximaal gegarandeerd is met rijtijden tussen 5u en 23u. De werknemers worden afgezet aan de ingang van het bedrijf. In het project 'Linkeroeverpendel' rijden er bussen vanuit een vijftal centrale vertrekpunten naar de bedrijven in het Wase havengebied en naar de Kerncentrale in Doel. Die bussen rijden ook maar enkel als er reservaties zijn gemaakt via het online reserveringssysteem door het bedrijf of uitzendkantoor. Niet onbelangrijk is dat ook andere organisaties van het initiatief gebruik kunnen maken zoals bv. scholen, vzw’s.  Zo zullen op de bussen plaatsen zijn voor werknemers, uitzendkrachten, onderaannemers, jobstudenten, stagiair, poetspersoneel, onderhoudswerker, sollicitant en dat allemaal zonder badge, geld of instapkaart. Gewoon de reservatie moet in orde zijn.
Het nieuw opgestarte project ’Linkeroeverpendel’ maakt de Waaslandhaven ook bereikbaar voor mensen zonder auto of zonder rijbewijs De bussen rijden 7 dagen op 7 en 365 dagen per jaar.

Ook  het ecologisch aspect is niet te versmaden: door collectief vervoer aan te bieden, worden heel wat privé kilometers en CO2-uitstoot bespaard. In het project te Gent werd zo in 2008 meer dan 1.000.000 duurzame kilometers afgelegd, goed voor een CO2 reductie van bijna 200 ton. Het bedrijf zelf krijgt er ook een groen imago door.

Tot op heden zijn er 5 lijnen met de volgende opstapplaatsen:
1.Lijn Merksem - Waaslandhaven, vertrek aan de kerk in Merksem (Bredabaan) met stopplaatsen op Tunnelplaats Rechteroever   en  Frederick Van Eedenplein.
2.Lijn Beveren - Waaslandhaven, vertrek Zwijndrecht Kerk, en stopplaatsen aan Beveren station en  Beveren Grote Markt (gratis    parking aan politie).
3.Lijn Kruibeke/Zwijndrecht/Antwerpen naar Kerncentrale Doel
4.Lijn Haasdonk/Beveren/Kallo naar Kerncentrale Doel
5.Lijn Sint-Niklaas/Nieuwkerken/Vrasene/Verrebroek/Kieldrecht naar Kerncentrale Doel

Deze 5 lijnen kunnen nog worden aangepast afhankelijk van de vraag van bedrijven, uitzendkantoren of organisaties.
Meerijden met de pendelbus hoeft zeker geen dure zaak te zijn. Voor gemiddeld 5 euro kan een werknemer heen en weer meerijden naar de Waaslandhaven. Registeren is helemaal eenvoudig dankzij de website. Iedere stap wordt haarfijn uitgelegd op mlso.be.

Met dit initiatief reikt de Maatschappij Linkerscheldeoever de werknemers een oplossing aan om veilig, milieubewust en goedkoop hun tewerkstellingsplaats te bereiken. In 2010 zal dit project ongetwijfeld verder groeien en zijn meerwaarde bewijzen! (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

REGIO. De pendeldienst van en naar de haven van Antwerpen op de Linkerscheldeoever wordt uitgebreid naar het hele havengebied. Op die manier kunnen mensen die geen wagen hebben de mogelijkheid om...

BEVEREN. De Linkeroeverpendel had er op 13 december 40.000 ritten op zitten. Dit jaar namen zo'n 43.000 mensen de pendelbus van of naar hun werk. Dat leverde een vermindering van bijna 900 ton...

BEVEREN. Het Linkeroeverpendel heeft twee succesvolle jaren achter de rug. Met dagelijks gemiddeld 1556 pendelaars is ook 2012 goed gestart. Enkel op 30 januari, de algemene stakingsdag, werden...

KALLO. De Maatschappij Linkerscheldeoever blikt terug op een succesvol eerst werkjaar van het linkeroeverpendel. Het pendelbusproject voert dagelijks een honderdtal pendelaars van en naar hun werk...

Het Linkeroeverpendel nam een goede start. (archieffoto)REGIO. Met de bus naar het werk in Waaslandhaven is stilaan ingeburgerd. Sinds de opstart in oktober 2009 hebben reeds verschillende bedrijven...